9 клас. Історія України


ДІТИ 9-А ТА 9-Б КЛАСІВ!
ПРОГРАМУ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ МИ ВИКОНАЛИ,
ВИ МОЖЕТЕ ВІДПОЧИВАТИ!

22 травня
9-А
ДІТИ, МИ ЗАКІНЧИЛИ КУРС ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ЗА 9 КЛАС.
ХТО НЕ ЗРОБИВ ЗАВДАННЯ ЗА 20 (9-А) ТА ЗА 21(9-Б) ТРАВНЯ, ЗРОБІТЬ ЇХ, УСІ ІНШІ ВІДПОЧИВАЮТЬ

20 травня 
9-А клас, 
21 травня 
9-Б клас
ПОДИВІТЬСЯ ФІЛЬМ "КУЛЬТУРА УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX ст.", починаючи з літератури: (йде 8 хв.)

 https://www.youtube.com/watch?v=ufFrcBBLQ6U
ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ:

1. Прізвища відомих українських письменників, творчість яких ви вивчаєте на уроках української літератури.
2. Відомі українські композитори та співаки.
3. Що таке "театр корифеєв", коли виник, імена засновників, акторів
4. Автори гімну України, коли його було створено?
5.Відомий український скульптор і його твір, дата
6. Українські художники (2-3)


Ці тести РІЧНОЇ ПІДСУМКОВОЇ РОБОТИ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ відкриються 18 травня
У Google набираємо: https://www.classtime.com/
Ваш шлях до успІху учнІв

з кодом сесії:  N6GQVZ
 приєднатися
ПРІЗВИЩЕ



18 ТРАВНЯ
9-Б клас
ЧИТАЙТЕ:

ОСВІТА ТА НАУКА УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX - ПОЧАТКУ XX ст.

ВІДПОВІСТИ НА ЗАПИТАННЯ:

1. Коли була освітня реформа в Наддніпрянській Україні?
2. Де краще розвивалася освіта в Західній чи Східній Україні? Чому?
3. Які університети працювали в Західній та Наддніпрянській Україні?Дати їх відкриття
4. Чим прославилися українські вчені та винахідники: І.Мечников, Гамалій, І.Пулюй, І. Сікорський
5. Які видатні історики працювали в Україні, хто з них очолював Наукове  товариство ім. Шевченка з 1897 р. у Львові та Наукове товарист-во з 1907 р. у Києві?
20 травня 
9-А клас, 
21 травня 
9-Б клас
ПОДИВІТЬСЯ ФІЛЬМ "КУЛЬТУРА УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX ст.", починаючи з літератури: (8 хв.) https://www.youtube.com/watch?v=ufFrcBBLQ6U
ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ:

1. Прізвища відомих українських письменників, творчість яких ви вивчаєте на уроках української літератури.
2. Відомі українські композитори та співаки.
3. Що таке "театр корифєєв", коли виник, імена засновників, акторів
4. Автори гімну України, коли його було створено?
5.Відомий український скульптор і його твір, дата
6. Українські художники (2-3)



15  ТРАВНЯ
9А, 9Б класи

Валентина Кеняева приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

Тема: Конференция Zoom Валентина Кеняева ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. КОНСУЛЬТАЦІЯ 9 КЛАС
Время: Это регулярная конференция Начать в любое время:
14.00

Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/9142183982?pwd=Y3dzRzg3c3pRNzl1VHpWM25NVzBWdz09

Идентификатор конференции: 914 218 3982

Пароль: 9nceBx

15 ТРАВНЯ
9-А КЛАС
18 ТРАВНЯ
9-Б клас
ЧИТАЙТЕ:

ОСВІТА ТА НАУКА УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX - ПОЧАТКУ XX ст.

ВІДПОВІСТИ НА ЗАПИТАННЯ:
1. Коли була освітня реформа в Наддніпрянській Україні?
2. Де краще розвивалася освіта в Західній чи Східній Україні? Чому?
3. Які університети працювали в Західній та Наддніпрянській Україні?Дати їх відкриття
4. Чим прославилися українські вчені та винахідники: І.Мечников, Гамалій, І.Пулюй, І. Сікорський
5. Які видатні історики працювали в Україні, хто з них очолював Наукове  товариство ім. Шевченка з 1897 р. у Львові та Наукове товарист-во з 1907 р. у Києві?
20 травня 
9-А клас, 
21 травня 
9-Б клас
ПОДИВІТЬСЯ ФІЛЬМ "КУЛЬТУРА УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX ст.", починаючи з літератури: (8 хв.)
https://www.youtube.com/watch?v=ufFrcBBLQ6U
ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ:
1. Прізвища відомих українських письменників, творчість яких ви вивчаєте на уроках української літератури.
2. Відомі українські композитори та співаки.
3. Що таке "театр корифєєв", коли виник, імена засновників, акторів
4. Автори гімну України, коли його було створено?
5.Відомий український скульптор і його твір, дата
6. Українські художники (2-3)


9-А
13 травня
9-Б
14 ТРАВНЯ
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
Тема: "Західноукраїнські землі 1900-1914 рр.
ЧИТАЄМО МАТЕРІАЛ:
ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ 1900-1914 рр.
РОБИМО ТЕСТИ:
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 103287
Прізвище

приєднатися

ПОЧИНАЄМО ГОТУВАТИСЯ ДО РІЧНОЇ ПІДСУМКОВОЇ РОБИТИ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. ШУКАЄМО ВІДПОВІДІ
НА ЗАВДАННЯ РІНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ.
РІЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
НАДСИЛАТИ НЕПОТРІБНО


Ці тести РІЧНОЇ ПІДСУМКОВОЇ РОБОТИ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ відкриються 18 травня
У Google набираємо: https://www.classtime.com/
Ваш шлях до успІху учнІв

з кодом сесії:  N6GQVZ
 приєднатися



П' ЯТНИЦЯ, 8 ТРАВНЯ
9-А
РОБИМО ТЕСТИ ЗА ВИКЛАДЕННИМ ПОПЕРЕДНІМ  МАТЕРІАЛОМ                                                   РЕВОЛЮЦІЯ 1905-1907 рр.на УКРАЇНІ      
(читаємо  стор.5-6)
РОБИМО ТЕСТИ
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 107005
Прізвище
приєднатися


ЧЕРВЕР,
7 ТРАВНЯ
9Б КЛАС

ТЕМА: НАДДНІПРЯНСЬКА УКРАІНА В 1905 - 1913 рр.

РЕВОЛЮЦІЯ 1905-1907 рр.на УКРАЇНІ
Діти, тут матеріалів на 6 сторінок, але інакше ми не всигнемо, бо понеділки пропадали. Читаємо. Робимо тести:
ВИКОНУЄМО ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ( на вибір):
1) "Наддніпрянська Україна 1905 - 1907 рр."

ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 624854
Прізвище

приєднатися

2) Або "Наддніпрянська Україна 1907 - 1913 рр.
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 107005
Прізвище

приєднатися



СЕРЕДА, 6 ТРАВНЯ
9-А КЛАС
ТЕМА: НАДДНІПРЯНСЬКА УКРАІНА В 1905 - 1913 рр.
У СЕРЕДУ МИ ВИВЧАЄМО стор. 1- 4 , у П'ЯТНИЦЮ - стор. 5-6 цих матеріалів:
РЕВОЛЮЦІЯ 1905-1907 рр.на УКРАЇНІ
У середу ви виконуєте тести по стор. 1-4.
ВИКОНАЙТЕ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ:
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 624854
Прізвище
приєднатися
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 107005
Прізвище
приєднатися

П' ЯТНИЦЯ, 8 ТРАВНЯ
9-А
РОБИМО ТЕСТИ ЗА ВИКЛАДЕННИМ ПОПЕРЕДНІМ  МАТЕРІАЛОМ ( стор.5-6)
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 107005
Прізвище
приєднатися
ЧЕТВЕР, 30 КВІТНЯ
9-БКЛАС
МИ ПОЧИНАЄМО НОВИЙ РОЗДІЛ
"НАДДНІПРЯНСЬКА УКРАЇНА 1900-1914 рр.

ОЗНАЙОМТЕСЯ З ТЕМОЮ УРОКУ:
СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК. ПАРТІЇ В НАДДНІПРЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ 1900-1914 рр. 
НАВЧАЛЬНЕ ВІДЕО:
https://www.youtube.com/watch?v=gVGsdBszL7w
ВИКОНАЙТЕ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ:
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 654898
Прізвище
приєднатися



ПОНЕДІЛОК, 27 квітня
9-Б КЛАС
Західноукраїнські землі в другій половині XIX ст.
9-Б клас вивчає цю тему 16 , 23 квітня. 27 квітня - тематичне оцінювання.
ЙДЕ ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗА ТЕМОЮ:
"ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ  XIX  ст."
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 381392
Прізвище
приєднатися



П'ЯТНИЦЯ, 24 квітня
9-А КЛАС!
Валентина Кеняева приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

Тема: 9А
Время: 24 апр 2020 15:00 AM Тихоокеанское время (США и Канада)

Подключиться к конференции Zoom:
https://us04web.zoom.us/j/9142183982?pwd=Y3dzRzg3c3pRNzl1VHpWM25NVzBWdz09

Идентификатор конференции: 914 218 3982
Пароль: 9nceBx
ДОДОМУ:
ПРАКТИЧНА РОБОТА
"ПОРІВНЯТИ НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНІ РУХИ В НАДДНІПРЯНСЬКІЙ ТА ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIX ст."

порівняльна таблиця 2
ПРОЧИТАЙТЕ, 
ВСТАВТЕ ПРОПУЩЕНІ СЛОВА
ВСТАВТЕ ПРОПУЩЕНІ СЛОВА
НАДІШЛІТЬ ЦІ СЛОВА НА ПОШТУ ЧИ ВАЙБЕР


ЧЕТВЕР, 23 КВІТНЯ
9-Б КЛАС

 "Західноукраїнські землі в другій половині  XIX ст."
9-Б клас вивчає цю тему 16 , 23 квітня. 
27 квітня - тематичне оцінювання.

П'ЯТНИЦЯ, 24 квітня
9-А КЛАС!
Валентина Кеняева приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

Тема: 9А
Время: 24 апр 2020 15:00 AM Тихоокеанское время (США и Канада)

Подключиться к конференции Zoom:
https://us04web.zoom.us/j/9142183982?pwd=Y3dzRzg3c3pRNzl1VHpWM25NVzBWdz09

Идентификатор конференции: 914 218 3982
Пароль: 9nceBx
ДОДОМУ:
ПРАКТИЧНА РОБОТА
"ПОРІВНЯТИ НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНІ РУХИ В НАДДНІПРЯНСЬКІЙ ТА ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIX ст."

порівняльна таблиця 2
ПРОЧИТАЙТЕ, 
ВСТАВТЕ ПРОПУЩЕНІ СЛОВА
ВСТАВТЕ ПРОПУЩЕНІ СЛОВАНАДІШЛІТЬ ЦІ СЛОВА НА ПОШТУ ЧИ ВАЙБЕР



СЕРЕДА, 22 квітня.
9-А клас
ЙДЕ ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗА ТЕМОЮ:
"ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ  XIX  ст."
ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 381392
Прізвище
приєднатися


ПРАКТИЧНА РОБОТА
"ПОРІВНЯТИ НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНІ РУХИ В НАДДНІПРЯНСЬКІЙ ТА ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIX ст."
порівняльна таблиця 2
ЧИТАЙТЕ, У П'ЯТНИЦЮ БУДУТЬ ТЕСТИ ЗА ЦІЄЮ РОБОТОЮ






ПОВТОРЯЄМО ДАТИ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
https://www.youtube.com/watch?v=1X-njkVrvOA

15 КВІТНЯ. 
9-А КЛАС
16 квітня
9-Б КЛАС
Діти! Ми вивчили тему "Наддніпрянська Україна в другій половині  XIX ст." А тепер ми переходимо до вивчення нової теми:
9-А клас"Західноукраїнські землі 
 в другій половині  XIX ст."Цю тему  буде вивчати весь тижднь: 15 квітня (2 уроки) та 17 квітня (1 урок). У середу, 22 квітня, вас чекає Тематичне оцінювання з цієї теми. 
Західноукраїнські землі в другій половині XIX ст.
9-Б клас вивчає цю тему 16 , 23 квітня. 27 квітня - тематичне оцінювання.
https://24tv.ua/education/uroki_online_9_klas_ukrayina_divitisya_video_uroki_07_04_2020_n1311378 По цьому посиланню  ви вийдете на Онлайн уроки під час карантину за 7 квітня. Там буде урок з історії України "Політизація українського руху в 90-рр.  XIX ст." Урок йде 30 хв., подивиться його, він висвітлює другу частину теми.



13 квітня
9-б
Натисніть на тему уроку, прочитайте матеріал.
На наступний урок, 10 квітня, буде ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ з теми:
"НАДДНІПРЯНСЬКА УКРАЇНА В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ  XIX  ст."
Я наперед даю тести, за якими буде йти ТО. Виконати їх треба буде у четвер. Зараз можете готуватися.
9-А ВИКОНУЙТЕ ТЕСТИ:

ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 578828
Прізвище
приєднатися

В останньому тесті помилка, не поставлено потрібне прізвище та фото.
 Я це врахую.
9 КВІТНЯ
9-Б КЛАС
ТЕМА УРОКУ:
НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНИЙ РУХ В НАДДНІПРЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ  XIX ст.


МАТЕРІАЛ УРОКУ  ЗНАЙДІТЬ ЗА ПОСИЛАННЯМ :


ТЕСТИ З ТЕМИ РОБИМО ТАК:
Google
classtime.com
Шлях до успіху
ZJK2GD


       приєднатися

    Прізвище
відповідаємо на питання тестів



8 квітня
9-а
КРИМСЬКО-ТАТАРСЬКИЙ, РОСІЙСЬКИЙ, ПОЛЬСЬКИЙ РУХ У НАДДНІПРЯНЩИНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIX ст.
Натисніть на тему уроку, прочитайте матеріал.
На наступний урок, 10 квітня, буде ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ з теми:
"НАДДНІПРЯНСЬКА УКРАЇНА В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ  XIX  ст."
Я наперед даю тести, за якими буде йти ТО. Виконати їх треба буде у п'ятницю. Зараз можете готуватися.

ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ

10.04
9-А ВИКОНУЙТЕ ТЕСТИ:


ЗАХОДИТИ ТАК:
google
join.naurok.ua тест

Тести - Онлайн-школа «На Урок»


код: 578828
Прізвище
приєднатися

В останньому тесті вчителька, що їх складала, допустила помилку, не поставивши потрібного прізвища та фото. Я це врахую.


03.04.
9-А КЛАС
ТЕМА УРОКУ:
НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНИЙ РУХ В НАДДНІПРЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ  XIX ст.
https://drive.google.com/file/d/1aB5EWbt1nVtgnYgQPYgH-T5-eG2KOKCP/view?usp=sharing


МАТЕРІАЛ УРОКУ  ЗНАЙДІТЬ ЗА ПОСИЛАННЯМ ЗВЕРХУ
ЗАДАННЯ ШУКАЄМО ТАК:
Google
classtime.com
ZJK2GD


       приєднатися

    Прізвище
відповідаємо на питання тестів



2.04
9-Б КЛАС.
ТЕМА УРОКУ: Демократичні Реформи 60 -70 рр. XIX ст. в Наддніпрянській України
https://drive.google.com/file/d/1R-FZjrUJfbo6oeJA1mhiLebpgVJIPxD1/view?usp=sharing
ПОДИВІТЬСЯ ВІДЕО:


ЗРОБІТЬ ТЕСТИ З ТЕМИ:
https://drive.google.com/file/d/1WmwE22zrpeZTIfk03CiRUyrhZukc6DcH/view?usp=sharing
НАДІШЛІТЬ НА ПОШТУ:
Kenyaevavalentina@gmail.com





30.03.2020
9-Б КЛАС
СЕЛЯНСЬКА (АГРАРНА ) РЕФОРМА 1861 Р. В НАДДНІПРЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ

Причини
1.       Феодальні відносини, кріпацтво гальмувало розвиток Російської імперії
2.       Загострилася селянська боротьба за визволення від кріпацтва, наприклад,: 1855 р. повстало 180 тис. селян Київської губернії. Ходили чутки, що цар закликає селян записуватися у військо(це були тільки чутки), а за це зробить їх вільними. Селяни повідомили панів, що йдуть на війну, забрали коней, підводи і пішли від них. Це повстання називається «київська козаччина». Царські війська його придушили.
1856 р. знов пішли чутки, що після закінчення Кримської війни через те, що Крим обезлюднив, цар закликає переселитися туди селян, за це дасть їм визволення від кріпацтва.70 тис. селян Півдня України з сім’ями на підводах рушили до Криму. Це повстання називається «похід у Таврію по волю». На Перекопі (вїзді в Крим) селян чекали царські війська. Повстання було придушене. Імперії загрожувала селянська війна, яка знизу могла скасувати не тільки кріпацтво, а і самого царя
3.       Не вистачало робочої сили на заводах, це гальмувало їхнє будівництво
4.       Росія потерпіла поразку у Кримській війні, що показало всьому світу відставання Росії
5.       Передові діячі, в тому числі дворяни вважали кріпацтво нелюдським, принизливим явищем, в Європі в інших країнах кріпацтва вже не було.
Мета
Зміцнення влади імператора, не допустити потрясінь в Росії, тому реформу проводила сама влада
Підготовка реформи
1856 р. Олександр  II (1855-1881) виступив перед московським дворянством з промовою про необхідність реформи
1857 р. було створено Головний комітет у селянській справі. Дворянам усіх губерній Росії запропонували розробляти проект про відміну кріпацтва і присилати пропозиції у цій комітет. У комітеті, який очолював цар, були представники від передових українських панів: Тарнавський, Галаган. У всіх губерніях були створені дворянські комітети. Головному комітету сподобався проект полтавських панів, який взяли за основу.
Оголошення селянської реформи
19 лютого 1861 р. Олександр  IIпідписав Маніфест про скасування кріпацтва і Положення про селян, звільнених від кріпосної залежності
Зміст реформи
1.       Селяни стали вільними, поміщик не мав права їх купувати, дарувати, продавати, селяни могли вступити у шлюб без дозволу пана, могли заключати угоди, торгувати, поступати на службу, ставати купцями, міщанами тощо, могли займатися промислами, торгівлею, розпоряджатися нерухомим майном.
2.       Селянам дозволено мати свою систему самоуправління:обєднуватися в сільські, волосні громади, де існувала кругова порука – податки платила на сімя, а громада, землями розпоряджалася не сімя, а громада. Багато громад діяло в Новоросійсько-Бессарабському генерал-губернаторстві.
3.       2 роки пани підбирають землі для продажу (найгірші), а селяни накопичують гроші. Через 2 роки селяни платять пану 20% вартості землі, інші 80% панам виплачує держава. Селяни будуть повертати ці гроші державі 49 років з %. За землю вони переплатять у 1,5- 2 рази. Якщо селянин не має грошей, він чи покидає село і йде шукати роботи в місті, чи залишається. Той, хто залишився, називається тимчасовозобов’язаним, він продовжує користуватися наділом землі, за це відпрацьовує панщину і накопичує гроші. Якщо пройшло 20 років і селянин не може купити землю, він кидає свій дім, може продає його і йде до міста. Дозволялося пану відрізати частину селянського наділу на користь пана, якщо там гарна земля. Це називалося «відрізки». Ліс та пасовище не купляли, ці землі – сервітути залишалися у пана , за користування ними треба було заплатити чи відробити на пана.94% селян купили наділи по 5 десятин, а для життя потрібно було мати на сімю не менше 8 десятин. Цим селянам доводилось батрачити на заможних сусідів. Краще було положення на Правобережжі. Уряд хотів розсварити селян з панами, які, як правило, були поляками і привернути селян на свій бік. Тому там не було відрізків і землі коштували на 18% дешевше.
Реформа для державних селян
Державні селяни( їх було половина від селян) на відміну від кріпаків були вільними, жили на землях держави (царя), за користування платили 20% врожаю грошима. Реформу для них провели у 1866 р. Їм землю закріпили у безстрокове і довічне користування на кожний двір окремо. Платити за землю довелося значно менше.
Позитивні наслідки реформи
1.       Немає кріпацтва
2.       Землю тепер могли купити люди з будь-яких станів, не тільки пани
3.       Пожвавився розвиток капіталізму на селі, прийшла техніка,продукція йшла на ринок, підвищилася врожайність
4.       Чіткішою стала спеціалізація окремих регіонів:на Півдні замість вівчарства стали вирощувати пшеницю на експорт, на Лівобережжі через віддаленість портів замість пшениці стали займатися тваринництвом, та тютюнництвом й льонарством, будували винокурні,на Правобережжі виробляли цукор.
5.       Земельна реформа відкрила шлях до інших реформ.
Негативні наслідки реформи
1.       Селяни купляли менше землі, ніж користувалися раніше, були 49 років боржниками, купляли землю смугами, як продавав пан, а не єдиним шматком
2.       Залишилися пережитки феодального ладу:
1) Пани продали 43% своєї землі і залишились крупними землевласниками
2) Селяни платили податки подушний, поземельний ( інші стани їх не платили). Залишалися повинності шляхова,візницька тощо; за право користуватися панськими лісом та пасовищем треба було платити чи відробляти; не було грошей, щоб купити техніку половина селянських господарств не мала коней; паспорт селянам давали лише на 1 рік, з них набиралися рекрути до армії. У Наддніпрянщині була аграрна перенаселеність, що стало приводом для масової міграції

КРИМСЬКА ВІЙНА ТА ВІДМІНА КРІПАЦТВА
ТЕСТИ ДЛЯ 9-Б КЛАСУ
відповіді надіслати на пошту:
Kenyaevavalentina@gmail.com

1. Про що свідчить цей плакат?

А. Про малоземелля селян після реформи 1861 р
Б. Про нахабність панів
В. Про перенаселення українських земель
2.Це портрет російського імператора, який відомий як реформатор. Хто це?


А. Олександр I
Б. Олександр  II
В. Олександр  III 
3. Як називалися селяни, які залишилися жити на панській землі після реформи, але так і не змогли її купити?
А. Кріпаки
Б. Державні селяни
В. Тимчасовозобов'язані селяни
4. Установіть відповідність:
1) "київська козаччина"
А. 19 лютого 1961 р.
2) "похід у Таврію по волю"
Б.1855 р
3) відміна кріпацтва в Наддніпрянщині
В.1856 р
4) реформа землі щодо державних селян
Г 1866 р.

5. Установіть відповідність


1).тимчасово зобов'язані
А.земля, яку пан відрізав від селянського наділу собі, не бажаючи її продавати селянину
2)сервітути
Б.орган самоуправління селян в селі та волості
3)сільські громади
В.ліси та пасовища, які залишилися власнісю пана
4)відрізки
Г.на протязі 20 років селянам дозволялося жити на землях пана, не викупляючи її, але за це відробляючи пану

6. Які пержитки кріпацтва ( феодалізму) залишилися на селі після 1861 р.?
1.  Землю тепер могли купити люди з будь-яких станів, не тільки пани
2.  Більшість землі , як і раніше, належала поміщикам
3. Селяни не стали рівними з іншими станами
4.  Реформа була проведена за рахунок селян
5. Пожвавився розвиток капіталізму



01.04.2020
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 9-А КЛАС
ТЕМА: Місто і село: життя в пореформену добу
Чисельність Населення Наддніпрянщини наприкінці  XIX ст. з 13,5 млн. зросла до 23,5 млн. осіб, особливо на Півдні та Сході України, де масово будувалися заводи.За національним складом 72% були українці, 13,1% - росіяни та білоруси, 8% євреї, 4,5% німці, 2,4% - інші. 22 млн. з 23,5 становили селяни. Промислових робітників було 360 тис. З Криму виїзджали татари через постійні релігійні утиски та безземелля, це привело до того, що за результатами перепису 1897 р. з 1,5 млн. населення Криму 70% складали росіяни і 13% татари.
Головні верстви населення Наддніпрянської України:
1. Селяни, які найбільше зберігали українські традиції та мову. Після реформи 1861 р. життя їх змінилося. Хтось пішов працювати в місто і став робітником, хтось купив землю у пана, але земля належала сільській громаді . Кожна сім'я отримувала смугу землі і не мала права використовувати її на власний розсуд. Використовувати техніку могли лише заможні селяни. З часом селянство розшарувалося на 3 групи:
1) 15-20% селян - заможні (куркулі), вони могли використовувати техніку, добрива,, наймали батраків, орієнтувалися працювати на ринок
2) 30% стали середняками, розмір земельного наділу надавав їм можливість нагодувати сім'ю, але техніки у них майже не було і працювали вони самі, без батраків.
3) бідняки.Їх 50-55% селян.Вони мали мало або зовсім не мали землі й наймалися в батраки до панів та заможних селян.
2.Дворяни (пани, поміщики, землевласники). Землі у них стало на 53% менше. Більшість з них  не могли жити без праці кріпаків, не змогли прилаштуватися до нових умов життя, 77% з них мали великі борги, закладали маєтки, розорялися. Проте 40% дворян, особливо з Правобережжя та Півдня змогли купити техніку, добрива, найняти на роботу в свої маєтки-економії батраків, вирощували продукцію на продаж. Вони фактично стали підприємцями, але залишалися дворянами.
3. Буржуазія (капіталісти, підприємці).
Буржуазія в Україні формувалася з купців, заможних селян, чумаків, сільських ліхварів. До неї приєднувалися дворяни, які перетворили свої маєтки на агрофірми. Була велика буржуазія, власниця заводів, банків, маєтків-економій (агрофірм). Була буржуазія середня. До неї належали колоністи Півдня (греки, болгари,серби, які були ще Катериною II заселені на спустошені після від'їзду татар землі. Серед середньої буржуазії були власники середніх підприємств. Найчисельнішою була дрібна бурдуазія - власники крамниць, ремісничих майстерень, заможних сільських господарств.
За національним складом буржуазія була багатонаціональною, це були українці, росіяни, євреї, поляки, німці, французи, бельгійці та інші. Українці не мали в ній більшості. Українські підприємці-цукрозаводчики - це Терещенки, Харитоненки, Яхненки, Симиренки, Харитоненки, Римаренки, які також були меценатами: відкривали українські школи, музеї, займалися благодійністю. Серед власників металургійних заводів був Алчевський (зараз є місто Алчевськ)
4. Наймані робітники (пролетаріат).
Це новий клас, як і буржуазія.Наприкінці  XIX  ст. їх було 360 тис. осіб, це 7% з тих, хто працював.На відміну від селян, які мали свій дім, город, худобу, реманент (інструменти) , робітники хоч були вільними, не мали засобів виробництва та мусили продавати свою робочу силу капіталістам за зарплату. Деякі робітники були сезонними, працювали в цукровій галузі, взимку поверталися до своїх сіл. Деякі робітники постійно працювали на Півдні - шахтарями Донбасу, металургами Кривого Рогу. Зарплата була для робітників єдиним джерелом існування. Але платили їм нерегулярно, 3-4 рази на рік на свята, вони не їли м'яса, їли лише хліб,картоплю та сало. Робочий день був 12-14 год., охорони праці не було, Таке становище спричиняло сутички робітників з власниками заводів та страйки (кидали роботу, надавали вимоги хазяїну і відмовлялися розпочинати роботу, поки їхні вимоги підприємець не задовольнить). Висококваліфіковані робітники отримували непогану платню, деякі навіть мали прислугу.
5. Міста.
Міське населення зростало за рахунок селян, які прийшли в місто шукати роботу. Ті, хто не міг влаштуватися на роботу, ставали маргіналами - міськими жебраками та крадіями.
Покращився благоустрій міст. У 1872 р. в Києві був прокладений водогін, за ним водогони були збудовані в Одесі, Харкові, Житомирі, Одександрівську (Запоріжжі). Наприкінці століття стала діяти каналізація в Києві, Одесі, Ялті. У 80-ті рр. поширився телефонний зв'язок, у 1890 р. Київ почав освітлюватися електрикою. У цьому ж році в Києві виник новий вид транспорту - конка, а в 1982 р. конку замінив електричний трамвай.
5. Поліція - уособлення імперської влади в Наддніпрянській Україні.
Місто того часу неможливо було уявити без городового, околоточного або інших представників поліції. Поліція мала величезні повновпження: видавала довідки про благонадійність громадян, без яких неможливо було влаштуватися на роботу, вступити до університету, стати підприємцем. Поліція встановлювала нагляд за будь-яким неблагонадійним  громадянином, відбирала у нього всі документи, не дозволяла виїхати з міста, не дозволяла займати посади, викладати, читати лекції, контролювала його пошту. Поліція залучала цензорів перед тим, як дати дозвіл на організацію концерту тощо.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ 9-А КЛАСУ
МОЖНО ДЕЛАТЬ В ПРОГРАММЕ 
1.Google
2 https://vseosvita.ua/go (дети входят)
tst550
4. ПРІЗВИЩЕ

МОЖНО ДЕЛАТЬ ЗДЕСЬ:
Місто і село: життя в пореформену добу
Відповідей може бути 1- кілька
1 питання
Який був національний склад населення Наддніпрянщини в другій половині XIX cт.?
А) Росіяни 72,1%, українці 13,1%, євреї 8%, німці 4,5%
 Б) Українці 72,%, росіяни з білорусами13,1%, євреї 8%, німці 4,5%, інші 2,4%
В) Українці 72%, молдавани 13,1%, німці – 8%, росіяни 4,5% Г) Росіяни 72%, українці 13%, білоруси
10%, інші 5%
2 питання
В якому регіоні жило 70% росіян за результатами перепису 1897 р.?
А) Правобережжя Б) Лівобережжя В) Крим Г) Слобожанщина
3 питання
Скільки в Наддніпрянщині жило робітників, а скільки селян наприкінці XIX ст.?
А) селян 22 млн., робітників 360 тис. Б) селян 360 тис., робітників 22 млн.
В) селян 12 млн., робітників 12 млн. Г) селян 22 млн., робітників 3 млн.
4 питання
На які три групи селяни розшарувалися після аграрної реформи 1861 р. і купівлі землі?
А)
1) заможні селяни (куркулі), їх 15% селян, вони купили більше 8 десятин землі, наймали батраків, виробляли продукцію на рінок;
2) середняки, їх 30%, вони купили по 8 десятин землі , їхні наділи давали
можливість їм прогодувати сім’ю;
 3) бідняки, їх 55% селян, це булла найчисельніша група селян, вони купили меньше 8 десятин або не мали землі зовсім і наймалися батраками до заможних панів чи селян
Б)
1). наймані робітники, які не мали землі,тому жили в містах; 2) батраки, які
наймалися працювати до заможних односельців і поміщиків або шукали
іншої сезонної роботи; 3) поміщики, які залишилися землевласниками
В) 1). дворяни,2) інтелігенція,3) селяни-бідняки
 Г) 1). капіталісти, 2) наймані робітники; 3) батраки
5 питання
Що сталося після відміни кріпацтва з дворянами?
А)
Землі, якими володіли дворяни Наддніпрянщини, зменшились на 53%,
77% дворян мали борги, закладали маєтки, брали позички, бо звикли жити
за рахунок праці кріпаків, але частина поміщиків Правобережжя та Півдня
змогли перелаштувати свої маєтки на капіталістичні рейки: купили сільську
техніку, добрива, найняли батраків і перетворилися на сільських
підприємців, хоч залишалися дворянами
Б) Дворяни перетворилися на куркулів, середняків та бідняків
В) Усі дворяни розорилися, віддали маєтки за борги і переїхали жити до міст, стали
вчителями, юристами, лікарями тощо
6 питання
Якою була чисельність Населення Наддніпрянщини наприкінці XIX ст.?
А) 12,5 млн. осіб Б) 23,5 млн. осіб В) 18 млн. осіб
7 питання
Які нові верстви населення з’явилися в Україні після реформи 1861 р.?
А) вільні селяни та поміщики
Б) буржуазія та наймані робітники
В) меценати та підприємці
8 питання
Яка була буржуазія Наддніпрянщини за національним складом?
А) Буржуазія була багатонаціональною, до неї належали українці, росіяни, поляки,
євреї, німці, бельгійці, французи, але українці не мали в ній більшості
Б) Буржуазія за складом була переважно українською
В) Буржуазія була багатонаціональна, перважали іноземці, українська
буржуазія була лідером у цукровій промисловості. Серед українських
підприємців найвідоміші були Терещенки, Яхненки, Симиренки,
Римаренки, Харитоненки
9 питання
Чим відрізнялися наймані робітники (пролетаріат) від селян?
А)
Робітники не мали власності і вимушені були продавати свою робочу силу за
зарплату капіталістам, а селяни мали дім, город, худобу, інструменти.
Б)
Робітники були насамперед жителями промислових районів Півдня
– шахтарями Донбасу, металлургами Кривого Рогу та інші. Значна кількість
працювала в цукровій промисловості на Правобережжі
В)
Знедолене становище (нерегулярна заробітна плата 3-4 рази на рік,
вони майже не вживали м’яса, їли хліб,картоплю, сало, робочий день був 12-14
год, небезпечні умови праці тощо) спричиняло їхні страйки. Тільки
висококваліфіковані робітники мали непогану зарплату і навіть мали
прислугу
10 питання
Зробіть відповідність:
Запитання
1) Хто такі маргінали?
2) Хто такі капіталісти(буржуазія)?
3) Хто такі наймані робітники?
4) Хто такі селяни?
5) Хто такі дворяни (пани,поміщики)?
Відповіді
А)
особисто вільні люди, які не мали засобів виробництва і вимушені були найматися
на роботу до буржуазії
Б) підприємці, власники засобів виробництва
В) міські жебраки, крадії, які втратили роботу
Г) Землевласники
Д) Жителі сіл, які до 1861 р. не мали власної землі, а після реформи купили землю і
розшарувалися на куркулів, середняків та бідняків
Вкажіть відповідність:
               А Б В Г Д
1
2
3
4
5
11 питання
Наприкінці XIX cт. представниками влади імператора в містах Наддніпрянщини були городові, околоточні або інші представники поліції. Які були їхні повноваження?
А)
Видавала довідки про благонадійність громадян для вступу до університету чи
для того, щоб громадяни могли обійняти посаду
Б) Поліція давала дозвіл на підприємницьку діяльність
В) Встановлювала нагляд за будь-яким неблагонадійним громадянином, якому заборонялося
займати громадські посади, викладати, у нього відбирали документи, не
дозволялося переїзджати
Г) Давала дозвіл на влаштування концерту, але  тільки після затвердження його
програми цензором


це вже не потрібно
9-а клас
18 березня ( 9-б дивіться після 9а)
УРОК 9-А КЛАС 18 березня
ПОЧАТОК ІНДУСТРІАЛІЗАЦІЇ
В деяких містах України виникають ринки праці, куди приходять селяни, які не захотіли купляти землю. Капіталісти сюди присилали своїх управителів, які наймали колишніх селян працювати на заводи.
Промисловий переворот в Україні почався в 30-40рр. XIX ст., але до 1861 р. йшов повільно, бо не було робочої сили.
З 1861 р. починається другий етап промислового перевороту( до 80-хрр.). Йде індустріалізація – масове будівництво заводів. Найкраще розвинений Донецько-Криворізький регіон- вугольно-металургійна база, дає 70% вугля Росії, 50% металу; 84% цукру Росії дають цукрові заводи на Правобережжі. Перша залізниця Одеса-Балта на 222 версти 1865 р. Наступні залізниці будувалися з півночі на південь України , так зручніше було Росії вивозити товари до портів. У 1884 р. була збудована залізниця Донбас-Кривий Ріг для промислових потреб України. Наприкінці  19 ст. збудовані Харківський та Луганський паровозобудівні заводи.
ОСОБЛИВОСТІ ІНДУСТРІАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ
1.        Висока ступінь концентрації капіталу і робочої сили, бо більшість заводів були великі( 500 і більшість робітників)
2.        Почали створюватися монополії. Одна з перших - 1887 р. цукрова. Це об’єднання капіталістів з метою припинення конкуренції між собою і отримання надприбутків. Головна форма монополій – синдикати( обєднання для продажі товарів)
3.        Панування іноземного капіталу. Англієць Х’юз збудував 10 шахт, металургійний завод, навколо них виникло містечко Юзівка ( Донецьк). За 25 років він вивіз з України 25 млн. крб..Він турбувався про робітників, давав безкоштовно вугілля, воду, збудував лікарню на 100 ліжок, церкву, давав вдовам пенсію.
4.        Створення акціонерних компаній. Більшість – іноземні.
5.        Найшвидший розвиток не військового ( як в Росії, Німеччині), а сільськогосподарського машинобудування(як у США)
6.        Нехтування екологією. Хімічних речовин у річках в 15 разів більше, ніж в Німеччині. Комісії перевіряли, вимагали, але їх рекомендації не виконувалися.
7.        Колоніальний характер індустріалізації Україна розвивала сировинні галузі, готової продукції було тільки 15% від всієї. З української сировини Росія виробляла вироби( з цукру цукерки або цукор-рафінад) і продавала їх набагато дорожче.
РОЗВИТОК МІСТ І СЕЛ
До реформи в містах жили 10% населення, після -13. Це ще не урбанізація. В Англії в містах було 72% населення.. Лише в Одесі до реформи  жило більше 100 тис. Після реформи міста зростають: Одеса – 400 тис., Київ – 250 тис., Харків – 175 тис., Катеринослав – 115 тис. 1892 р. – в Києві перший в Росії трамвай, з’явилися газові ліхтарі, з 1900 р. – електричні, 70-ті роки -телефон в Одесі і , автомобіль «Бенц» в 1891 р. , водогони. Лише 5% українців мешкали в містах.
РОЗВИТОК ТОРГІВЛІ
1860 р. заснований в Росії Державний банк, зявилися приватні банки. Магазини, базари, ярмарки стали спеціалізовані, наприклад, в Ізюмі торгували шкірами.
УКРАЇНСЬКІ ПІДПРИЄМЦІ - цукрозаводчики були також меценатами. * українська буржуазія слабка. Багатих в Україні – 100 тис. Більшість підприємців були іноземцями.
ХАРИТОНЕНКИ – 100 тис. крб.. на бідних і хворих дітей. В Києві є музей мистецтв Богдана і Варвари Харитоненків, картини подаровані місту
ЯХНЕНКИ: з кріпаків Черкащини. Викупились. Сини Степан, Терентій, Кіндрат одружились на дочках Симиренка.Цукрозаводчики
СИМИРЕНКО : козацького роду. Після ліквідації Січі рід потрапив у кріпаки. Викупився, Заснував фірму «Брати Яхненки і Симиренки» . У 1843 р. вони зробили перший в Росії механізований цукровий завод, потім ще заводи, навіть семиповерхові. Відкрили заводи, які випускали обладнання для цукрових заводів, збудували пароплави «Українець», «Ярослав». Сини Симиренків навчалися в Парижі на інженерів. Збудували цукрове містечко Млієв, там будинки з садибою для робітників, гуртожиток, лікарня на 150 ліжок, лазня, школа, театр, церква, газові ліхтарі. Завжди підкреслювали, що вони – українці, допомагали робітникам під час голодів, роздавали борошно.Займалися яблуками
ТЕРЕЩЕНКИ. Козацького роду, заробили капітал під час Кримської війни, постачаючи в армію продовольство.Після реформи скупили 150 тис. дес.. землі на Правобережжі, побудували цукрові заводи, тваринницькі ферми. У 1870 р. сини заснували «Товариство цукрових і рафінадних заводів братів Терещенків». Займалися лісом, зерном, Здобули золоті медалі на виставці в Парижі, Чикаго, Петербурзі за високий рівень благоустрою для робітників. Меценати. Став дворянином. Заснував Київський і Глухівський музеї Його дочка Варвара, заміжня за Харитоненком , заснувала музей західноєвропейського мистецтва у Києві.
АЛЧЕВСЬКИЙ .Промисловець, банкір у Харкові, засновник гірничих і металургійних заводів на Луганщині. Відкривав недільні школи у Сумах, лікарні. Ініціатор створення «громади» у Харкові. Його ім’ям названо м. Алчевськ в Луганській області.
. РЕЗУЛЬТАТИ РЕФОРМ 60-70-х РР.
+перехід до буржуазного ладу
+закладено основи громадянського суспільства
+прискорено розвиток ринкових відносин
+певна демократизація суспільства
-збережені пережитки феодалізму: поміщицьке землеволодіння, самодержавство( абсолютна влада царя), селянська община не була зруйнована.
Змінилася соціальна структура суспільства:
*розшарування селян (15% куркулі, які купили по 15 дес.землі, 25% середняки, які купили по 8 дес.землі, 60% бідняки, які купили по 4 дес. землі);
*занепад дворянства, яке не було здатне вижити без праці кріпаків. 77% дворян мали борги. На Правобережжі польські магнати впоралися із ситуацією, зробили агрофірми, а більшість дворян закладали маєтки, а коли не могли повернути борг у банк, віддавали банку маєток і переїжджали до міст і ставали лікарями, інженерами, вчителями. Але дворяни залишались головною опорою самодержавства.
*виникає пролетаріат- 13% населення, який не має засобів виробництва і продає свою робочу силу за зарплату. Ті робітники, які працюють в харчовій промисловості, як правило, ще не справжні робітники. Справжні працюють у важкій промисловості.Особливістю робітничого класу в Росії і Наддніпрянщині – висока ступінь його концентрації на великих підприємствах .Серед робітників тільки 30% .
*інтелігенція – люди розумової праці. Їх 24 тис. на 1900 р. ( 4% населення)Це службовці, канцеляристи, працівники пошти, телеграфу, лікарі, юристи, вчителі. Раніше вся інтелігенців виходила з дворян, тепер – з міщан, священиків, селян.
ЯК СЕЛЯНИ НАДДНІПРЯНЩИНИ СПРАВЛЯЛИСЯ З МАЛОЗЕМЕЛЛЯМ?
1.        Створювали кооперативи ( добровільні об’єднання селян , які внесли свій пай, для сумісної господарської діяльності). У 1866 зявився перший кооператив в Наддніпрянщині з 356 осіб, мав їдальню, перукарню, фабрику овочевих напоїв. У 1870 р. в Росії 63 кооператива, з них 20 у Наддніпрянщині. У 1890 р. в Наддніпрянщині – 290 кооперативів. Організаторами кооперативів були В.Антонович, Зібер, Драгоманов. А перший виробничий кооператив зявився у 1887 р. Члени його обєднали земельні ділянки, худобу, реманент. Батько цієї артілі – Левитський. Крім виробничих були кооперативи споживчі, кредитні( банки)
2.        Трудова міграція. Селяни Наддніпрянщини переселялися на Кубань (малиновий клин) 1,3 млн. на 1900 р., в Сер.Азію – 100 тис., коли збудували Транссибирську магістраль- на Д.Сход – 370 тис.              ( зелений клин). До 1900 р. з України виїхало до Росії 4,4 млн. чол..
ВИСНОВОК: ПІСЛЯ РЕФОРМ 60-70 рр. В РОСІЇ ТА  НАДДНІПРЯНЩИНІ НАСТУПИЛА ЕПОХА КАПІТАЛІЗМА. АЛЕ ПРОДОВЖУВАЛИ ІСНУВАТИ ПЕРЕЖИТКИ КАПІТАЛІЗМУ: САМОДЕРЖАВСТВО ТА ПАНСЬКЕ ЗЕМЛЕВОЛОДІННЯ



9-А  ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ

 Тестові вправи на тему: "Особливості модернізації промисловості й сільського господарства. Місто і село".

1.Роки промислового перевороту в Наддніпрянській Україні?
а)20-х - 70-х                    б)30-х - 80-х
в)30-х - 70-х                     г)40-х - 60-х
2.Назвіть три промислові райони Наддніпрянської України
а)Криворізький               б)Донецький
в)Катеринославський     г)Нікопольський
д)Одеський
3.Що видобували у Донецькому промисловому районі?
а)буре вугілля                б)кам'яне вугілля
в)металеву руду             г)марганцеву руду
4.Що видобували у Криворізькому промисловому районі?
а)буре вугілля                б)кам'яне вугілля
в)металеву руду             г)марганцеву руду
5.Що видобували у Нікопольському промисловому районі?
а)буре вугілля                б)кам'яне вугілля
в)металеву руду             г)марганцеву руду
6.Назвіть, чотири найбільших за населенням міст Наддніпрянської УкраЇни
а)Харків
б)КиЇв
в)Донецьк
г)Одеса
д)Катеринослав
е)Кривий Ріг
7.Яку назву має виняткове право приватних осіб, держави, організацій, фіри тощо в різних сферах діяльності
а)синдикат
б)трест
в)концерн
г)монополія
8.Перша залізниця Наддніпрянщині була збудована в
а)1864
б)1865
в)1866
г)1867
9.Перші монополії в Наддніпрянщині існували переважно у формі
а)синдикатів
б)трестів
в)концернів
г)монополій
10.Південна Україна, крім Криму, стала регіоном поширення
а)цукробурякового виробництва
б)виноградарства
в)тютюну
г)зернового господарства
11.Крим та Бесарабія стали регіоном поширення
а)цукробурякового виробництва
б)виноградарства
в)тютюну
г)зернового господарства
12.Полтавська губернія стала регіоном поширення
а)цукробурякового виробництва
б)виноградарства
в)тютюну
г)зернового господарства
19 березня
9-Б клас
ПОВТОРЕННЯ ПЕРЕД ТЕМАТИЧНИМ ОЦІНЮВАННЯМ
ТЕМА: «ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ НАПРИКІНЦІ XVIII — У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XIX СТ.»
1816 рр. – створено  Товариство галицьких греко - католицьких священиків в Перемишлі (Галичина) на чолі греко-католицькими священиками ЛЕВИЦЬКИМ, МОГИЛЬНИЦЬКИМ;
 1833 - 1837 рр. - діяльність «Руської трійці»(Львів, Галичина), На чолі студенти львівської греко-католицької духовної семінарії: ШАШКЕВИЧ, ВАГИЛЕВИЧ, ГОЛОВАЦЬКИЙ;
1848-1849 рр. – «весна народів» (буржуазно-демократична революція у Франції, Німеччині, Італії, Австрії, Угорщині)
1848 р. - скасування панщини в Галичині; вихід першої  україномовної газети "Зоря Галицька", створення першої політичної організації на західноукраїнських землях Головної Руської Ради.
Поняття та терміни:
«Будителі» - активісти національного, культурного й мовного відродження в середовищі слов'янських народів, рух національно свідомої інтелігенції у болгарських, чеських, словацьких, словенських і західноукраїнських землях.
 «Революція» – швидка радикальна зміна існуючого устрою
 «Весна народів» – буржуазно-демократичні революції в ряді європейських держав.
ІІриєднання західноукраїнських земель до складу Австрійської імперії:
1.     Галичина в 1772 р. відійшла до Австрії внаслідок першого поділу Речі Посполитої,
2.     туди ж (в Австрію)  у 1774 р. увійшла Буковина. Марія Терезія забрала її у Османської імперії.
3.     Закарпаття ще раніше з 13 ст. належало Угорщині, а Угорщина з 1699 р. увійшла до складу Австрійської імперії.
Адміністративно-територіальний поділ західноукраїнських земель.
 Фактично Закарпаття управлялося з Буди (Будапешта) Угорщиною і було Братиславським намісництвом Угорського королівства, поділялося на жупи. Буковина у 1787 р. була приєднана до Галичини в коронний край «Королівство Галичини та Лодомерії», яке складалося  з 12 дистриктів (провінцій), а після 1849 р. Буковині знову було надано статус окремої провінції (краю). Чисто українськими землями були Східна Галичина (центр Львів), Північна Буковина(центр Чернівці), Закарпаття  ( центр Ужгород).
Адміністративно-територіальна одиниця а Австрії
Українська територія
Поділ території
Коронний край «Королівство Галичини та Лодомерії»
Східна Галичина (центр – м. Львів)
дистрикти
Північна Буковина (центр – м. Чернівці)
окремий округ з 1849 р.
Угорське королівство
Закарпаття (центр –м.Ужгород)
жупи
На соціальній драбині західноукраїнського суспільства українці займали найнижчий щабель.
Найкращі часи були при освічених імператорах Марії Терезії 1740-1780 та її сині Йосипі II 1780 – 1790 рр.  У 1774 р. вони провели релігійну реформу, зрівняли греко-католицьку віру та римо-католицьку. Також в цьому році проведена освітня реформа – усі діти повинні були навчатися в школі початковій. Перший рік - рідною мовою. У 1784 р. відкритий Львівський університет, при ньому Руський інститут, де було викладання церковнослов’янською мовою.У 1782 Йосип II відмінив кріпацтво. Але після смерті цих імператорів усі реформи були скасовані.
Наслідки політики Австрійської імперії щодо західноукраїнських земель
 Реформи позитивно позначилися на господарському житті Західної України, але вони були не настільки глибокими, щоб суттєво змінити ситуацію. Основною галуззю економіки залишалося сільське господарство, з яким було пов’язане життя майже всього населення. Початок промислового перевороту в німецьких і чеських провінціях Австрії дуже негативно вплинув на галицьку промисловість. Загалом західноукраїнські землі перетворювалися на аграрний придаток вказаних провінцій Австрії. Українцями управляли іноземці: в Галичині — польська шляхта, на Буковині — румунські бояри, в Закарпатті — угорські пани. 


Особливості розвитку економіки з/у земель
Сільське господарство

– панування екстенсивного землеробства;

– застаріла техніка;

– малоземелля та безземелля селян;

– селянські повинності (кріпацтво, панщина, чинш, військова служба);

– розвиток садівництва, виноградарства, тваринництва, лісозаготівлі
Промисловість

– промисловість розвивалася слабо;

– у промисловості було задіяно лише 2% населення;

– переважання мануфактур (ручної праці);

– 30-40 рр. ХІХ ст. почався промисловий переворот;

– найактивніше розвивалася нафтовидобувна та лісопереробна промисловість;

– панування іноземного капіталу, тобто власниками промислових підприємств були іноземці;

– занепад традиційних галузей виробництва: текстильної та шкіряної;

– встановлено найдовший в імперії робочий день (14-16 годин) при найнижчому рівні зарплат.
Торгівля

– Західна Україна експортувала деревину(ліс), с/г продукцію, вовну, тканини;

– імпортували все необхідне, імпорт переважав у 10 разів
Форми соціального протесту населення
Відповіддю на посилення кріпацтва в західноукраїнських землях Австрійської імперії (причини антикріпосницького руху) стали виступи селян:
-           Масові заворушення спалахнули на Буковині в 1843-1844 рр. під проводом Л. Кобилиці та в 1846 р. у Галичині.
-           Традиційною формою відкритої збройної боротьби у Прикарпатті був рух опришків, особливо поширений у 1810-1825 рр. Найбільшу популярність серед їхніх ватажків мав М. Штолюк.
-           У Закарпатті в 1810-1815 і 1831 рр. відбулися так звані «холерні бунти».
Значення антикріпосницького руху — свідчив про збереження волелюбності українського народу, спричинив певне послаблення гноблення українського населення. 
Початок національного відродження
Внаслідок імператорських реформ у Західній Україні виросла суспільна верства, яка виявилася в змозі очолити національне відродження у краї. Нею стали греко-католицькі священики. І. Могильннцький у Перемишлі в 1816 р. створив освітнє товариство галицьких греко-католицьких священиків. Це місто стало осередком першої хвилі відродження під покровительством єпископа М. Левицького. Вони за 30 років діяльності відкрили 400 українських шкіл, друкували для них підручники і молитовники. Правда українська мова тоді в підручниках була суржиком, бо це вважалося тоді українською мовою. У 30-х рр. XIX ст. центр українського відродження в Галичині перемістився до Львова.
Діяльність «Руської трійці».
Переломною подією в історії національного відродження стала діяльність «Руської трійці» (1833-1837 рр.), до якої належали молоді студенти греки-католики богослов’я М. Шашкевич, І. Вагилевич і Я. Головацький. Головною постаттю був М. Шашкевич, який у 1836 р. виголосив першу публічну промову українською мовою в музеї духовної семінарії перед духівництвом і запрошеними гостями. 
Діяльність:  
·          збирання українського народного фольклору;  
·          підтримка використання української мови у побуті інтелігенції;  підготовка М. Шашкевичем першої української «Читанки» (1836 р., сам термін належить ІІІашкевичу);
·           підготовка до друку збірки поезій народною мовою, у якій виразно звучав заклик до єднання народу, до національного пробудження. В 1837 р. цю збірку (альманах) під назвою «Русалка Дністрова» вдалося видати у Буді (Будапешті). В альманасі був український фольклор та статті про Україну.Фактично альманах став політичним маніфестом українського національного руху, основні ідеї — визнання єдності українського народу, пропаганда ідеї власної державності, уславлення народних борців за національне визволення. Очолило український рух греко-католицьке духовенство — єдина освічена соціальна група українців, яка не була зденаціоналізована.
Перебіг національного руху в Галичині під час революції 1848-1849 рр. в Австрійській імперії.
У 1848 р. європейські народи повстали проти режиму самовладдя монархів, вимагали демократії, політичної рівноправності всіх класів і станів. Активними учасниками революції стали українці Галичини, Буковини за Закарпаття. 15 березня 1848 р. австрійський цісар (імператор) Фердинанд І проголосив конституцію. У Галичині вже в квітні 1848 р. відбулося скасування панщини (селянська реформа), раніше, ніж в інших провінціях імперії . За скасування панщини поміщики отримали грошові відшкодування від держави і звільнення від низки податків.
Діяльність Головної руської ради
Галицькі поляки першими скористалися демократичними свободами, проголошеними революцією. Вони організували в Львові Центральну раду народову. У відповідь на дії поляків, які створили Центральну Раду народову,  українська інтелігенція 2 травня 1848 р. заснувала у Львові свій орган — Головну руську раду, яка мала відстоювати інтереси українського населення Галичини. На чолі греко-католицькі священики Яхимович, потім Куземський. В організації були сотні людей по всій С.Галичині.  Це була перша політична організація українців у Галичині. Програмні вимоги:  
·           викладання в школах та видання урядових розпоряджень вести українською мовою;
·            забезпечення для українців рівних можливостей з поляками обіймати урядові посади:  запровадження української мови у діловодстві краю;
·             об’єднання українських земель Австрійської імперії в одну провінцію;  
·           поділ Галичини на дві окремі адміністративні одиниці: східну—українську і західну — польську Зібрано 200 тис. підписів за це, але влада не визнали їх.  
Заходи Головної руської ради (ГРР):
1.       ініціатор видання першої газети, друкованої українською народною мовою — «Зорі Галицької»;  
2.       затвердила рішення про створення «Галицько-руської матиці», яка мала відати організацією видання дешевих підручників і книг для народу українською мовою;
3.       відкриття у Львові Народного дому з українською бібліотекою, музеєм і народним клубом;  створення близько 50-ти місцевих рад у містах і селах;
4.        перше використання національної символіки — жовто-блакитного прапора і герба із зображенням золотого лева на синьому тлі (герб Галицько-Волинського князівства);
5.       участь у роботі Слов’янського з’їзду (червень 1848 р., Прага), ухвалення рішення про рівноправність української мови з польською у школах і державних установах, рівність всіх національностей і віросповідань;
6.       уперше заявлено про національну єдність галичан і українців Наддніпрянщини;
У Львівському університеті наприкінці року влада відкрила кафедру української мови та літератури, першім завідувачем якої став Я. Головацький;
19 жовтня 1848 р. Собор руських учених у Львові окреслив широку програму організації української науки та народної освіти, від латині перейшов до кирилиці, схвалив єдину граматику української мови, заявив про впровадження рідної мови в усі школи; організація української національної гвардії, а на Закарпатті — Народної самооборони і гірських стрільців. Ще 10 липня 1848 р. у Відні розпочав роботу загальноімперський парламент. Інтереси українців Галичини  представляли 39 депутатів, з них 27 були селянами, Буковини – 5 українців, усі селяни ( один з них – Лук’ян Кобилиця. Селяни вимагали дати їм бесплатно землю панів, бо вони за неї вже відпрацювали за багато століть. Яскраво виступав селянин Капущак. Українці запропонували парламентові розглянути питання про національно-територіальний поділ Галичини на Західну(польську) та східну(українську). Парламент поділив Галичину на 2 округи, але це залишилось на папері.. Уряд пообіцяв це зробити, але до самого розпаду цієї держави обіцянка не була виконана. Парламент було розпущено у березні 1849 р. 1-2 листопада 1848 р. у Львові відбулося повстання, в якому брали участь польська національна гвардія, студентство, у тому числі українці, міська біднота. Збудовані барикади, 5 годин йшов бій між армією та народом. Горіли ратуша, Львівський університет, бібліотека, політехнічний інститут. Повстання було придушено, в місті запровадили стан облоги. Втрати – 50 чоловік. Зразу ж заборонені були Центральна Рада Народова, Головна Руська Рада, Руський собор (організація ополячених українців), газети. Через 2 тижні влада розібралась і відродила роботу Головної Руської Ради, газети «Зорі Галицької». Тільки у 1851 р. польський намісник королівства Галіції та Льодомерії Голуховський повідомив імператору, що Головна Руська Рада хоче приєднати Галичину до Росії( обдурив) і ця організація була заборонена. Селянське повстання на Буковині (1848-1850 рр.) очолював вже вдруге відомий селянський ватажок Л. Кобилиця, який був депутатом австрійського парламенту. Рух там набув найбільшого розмаху, але після арешту керівника був придушений. На західноукраїнські землі прийшла урядова реакція.
Влітку 1851 р влада заборонила діяльність Головної руської ради.
В Угорщині була своя революція. Діячі Закарпаття (наприклад, греко-католицький священик  Духновський) хотіли приєднатися до угорців, але їх не взяли, тоді вони писали листи до «Зорі Галицької», але і там їх не зрозуміли.
Значення подій 1848-1849 рр.:
1.       скасування панщини і початок запровадження в життя засад конституційного правління;  
2.       визнання існування в Галичині українського народу з власними національними потребами;
3.        виникнення першої в XIX ст. української політичної організації (ГРР), захисника прав українців;  
4.       уперше українці сформулювали власні політичні програми й усвідомили себе єдиним народом;  
5.       західні українці досягли суттєвих результатів порівняно з іншими народами імперії.







Маркіян Семенович
Шашкевич (1811—1843 рр.) — український письменник, поет, культурно-громадський діяч, священик. Народився в с. Підлісся на Львівщині в родині священика. Навчався у Львівській і Бережанській гімназіях, з 1829 р. — у Львівській духовній семінарії, паралельно відвідував заняття в університеті. В 1830 р. виключений з семінарії, в якій зміг поновитися тільки 1833 р. У тому ж році разом з І. Вагилевичем і Я. Головацьким організовує літературно-культурницький гурток "Руська трійця"
ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ РОБИМО ТАК :(можна в комп'ютері, можна в телефоні, але тільки після того, як ви запам'ятали матеріал з теми)
1. googl
2. classtime.com
3.Введите код сессии: вводим: RJGD3G

4.Нажали слово рядом : "присоединиться"
Делаем тесты, смотрим: у некоторых один, у некоторых 2 - 3 правильных ответа. Если поставить по-очереди, надо перетянуть по-очереди ответы, после каждого ответа кликнуть "ответить", "следующий", а после последнего "отправить"

ЕСЛИ НЕ ПОЛУЧАЕТСЯ, ТО делаем в тетради такие задания:

ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ 9Б КЛАСУ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
Тестові завдання з теми: "Укр. землі у складі Австрійської імперії к. ХVІІІ – у п. п. ХІХ ст.".



ДІТИ, ЧИЄ ПРІЗВИЩЕ ПОЧИНАЄТЬСЯ НА А-К, виконують 1 варіант,

Діти, чиє прізвище починається на  л-с, виконують 2 варіант.,
Діти, чиє прізвище починається на т-я, виконують 3 варіант





ВАРІАНТ 1. Історія України  9 клас
 Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із розділу «Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.»
Дата _______________________  Прізвище, ім’я _______________________
І рівень (0,5 бала)
1. Коли відбувся перший поділ Польщі, унаслідок якого Галичина увійшла до складу Австрійської монархії?
а) 1777 р.      б) 1818 р.       в) 1802 р.           г) 1772 р.
2.  Яке місто Галичини стало провідним центром українського культурно-освітнього руху в 30–40-х рр. 19 ст.?
а) Полтава                б) Львів          в) Рудки           г) Перемишль
3.  Коли було засноване  політичне товариство «Головна Руська Рада»?


а) 1816 р.   б) 1818 р. в) 1838 р.   г)  1848 р.
4. Яку назву мала перша в Галичині (та Україні) газета українською мовою?
а) «Основа»              б) «Русалка Дністрова»
в) «Зоря Галицька»; г) «Історія України-Русі»;
5. Яка верства населення Галичини ініціювала створення Головної Руської ради?
а) селяни і галицька буржуазія;     б) міщани та селяни;  
в) греко-католицьке духівництво; г) світська інтелігенція та селяни.
6. У якому році йшла збірка «Русалка дністрова»?
а) 1815 р. б) 1812 р.  в) 1825р.   г) 1837р.
ІІ рівень (1 бал)
7. Дайте визначення: «Весна народів», Конституційна монархія.

8. Про кого йдеться в описі?
«У Галичині й на Буковині було запроваджено воєнний стан. Усі, хто приєднався до

повсталих, лихословив проти австрійського імператора, зберігав зброю, підлягали

покаранню військовим трибуналом. Масові екзекуції, арешти і розправи над селянами ознаменували придушення селянських повстань у Галичині й на Буковині. Ватажок буковинських повстанців був позбавлений депутатського мандата, незабаром

заарештований і після тяжких тортур помер».




9.  Про якого історичного діяча йдеться:Духовний лідер «Руської трійці», про якого І. Франко писав: «Людина наскрізь симпатична, щира, проста, огріта неложною любов’ю до рідного народу і непохитно певна своєї дороги». Саме цій людині належала ініціатива збирання та популяризації українського фольклору.Знайдіть його портрет.






ІІІ рівень (1,5 бали)

10. Який історико-географічний регіон заштриховано на карті «Українські землі у складі Австрійської імперії в першій половині 19 ст.»?

1) Північна Буковина;
2) Закарпаття;  
3) Східна Галичина;
4) Східне Поділля.



11.  Установіть відповідність між іменами історичних діячів та їхніми стислими характеристиками.

1) Яків Головацький
А)  єпископ, перший голова Головної Руської Ради, згодом греко-католицький митрополит
2)  Григорій Яхимович
Б)  депутат першого австрійського парламенту, захисник інтересів українського селянства
3)  Іван Капущак
В)  перший професор новоствореної – першої в нашій історії – кафедри української мови й літератури у Львівському університеті
4)  Олександр Духнович
Г)  учений-славіст і церковний діяч, автор шеститомної «Історії карпатських русинів»

Д) закарпатський будитель, автор вірша «Я Русин був, єсм і буду…»

IV рівень (3 бали)
12.  Яким був внесок «Руської трійці» в українське національне відродження?

Оцінка____________




ВАРІАНТ 2

1. Українські території, які в 19 ст. входили до Австрійської імперії:
а)Буковина, Галичина, Волинь
б)Галичина, Буковина,Закарпаття

в)Галичина, Волинь,Закарпаття
г)Закарпаття,Волинь,Буковина
2. Назва українських земель, де кріпацтво була скасовано найшвидше
а)Буковина
б)Волинь
в)Закарпаття
г)Галичина
3. Статус, який мало "Королівство Галичини і Лодомерії" наприкінці18ст.
а)адміністративний округ Австрійської імперії
б)васальна держав, залежна від Османської імперії
в)історичний регіон Речі Поспорлитої
г)суверення і незалежна монархічна держава
4. Закарпаття поділялося на 4 адміністративні регіони:
а)округи
б)дистрикти
в)комітати
г)губернії
5. До "Королівства Галичини і Лодомерії" входили
а)Буковина, Галичина
б)Галичина, Закарпаття
в)Галичина, Волинь
г)Волинь,Буковина
6. Втрата певним народом рис власної національної ідентичності це-
а)мадяризація
б)румунізація
в)русифікація
г)денаціоналізація
7. Назва традиційної форми відкритої збройної боротьби в гірських районах Галичини, Буковини, Закарпаття:
а)рух гайдамаків
б)рух підпільників
в)рух самооборони
г)рух опришків
8. Повстання Лук'яна Кобилиці охопило
а)Закарпаття
б)Галичину
в)Буковину
г)Буковину та Галичину
9. "Барбареум" це -
а)семинарія для греко-католицького духовенства
б)семинарія для католицького духовенства
в)семинарія для протестанського духовенства
г)семинарія для православного духовенства
10. Завдяки кому був відкритий "Барбареум"
а)Й. Базилович
б)А. Бачинський
в)М. Левицький
г)Г. Яхимович
11. Він одним з перших заявив, що закарпатські русини належать до східних слов'ян
а)Й. Базилович
б)А. Бачинський
в)М. Левицький
г)Г. Яхимович
12. Першим головою Головної руської Ради став
а)Й. Базилович
б)А. Бачинський
в)М. Левицький
г)Г. Яхимович
13. Сутність організації "Головної руської ради"
а)культурно-освітня організація, створена в Чернівцях
б)національно-визвольна організація, що воникла в Ужгороді
в)національне об"єднання ополяченої української шляхти у Львові
г)перша українська політична організація, заснована у травні 1848р. у Львові
14. Перша українська газета, що вийшла 1848р. у Львові
а)"Правда Галицька"
б)"Істина Галицька"
в)"Свобода Галицька"
г)"Зоря Галицька"
15. Діячі, які входили до складу " Руської трійці"
а)І.Вагилевич, Я. Головацький, І.Могильницький
б)М.Шашкевич, І.Могильницький, М,Шашкевич
в)М.Шашкевич, І.Вагилевич, Я.Головацький
г)М.Шашкевич, І.Вагилевич, І.Могильницький
16. Організатори і місто, де виникло " Товариство греко-католицьких священників"
а)О.Духнович, Д.Зубрицький,м.Львів
б)Д.Зубрицький,М.Левицький,Станіслав
в)М.Левицький,І.Могильницький,Перемишль
г)І.Могильницький, О.Духновия,Тернопіль
17. Наслідком діяльності "Товариства галицьких греко-католицьких священників" і "Руської трійці":
а)підготовка до збройного повстання проти автрійської влади
б)політизація національно-визвольного руху
в)терористична діяльність змовників під релігійними гаслами
г)початок національного відродження на західгоукраїнських землях
18. сутність поняття "Руська Трійця"
а)таємний гурток революційно настроєних студентів Львівського університетуі
б)організатори Кирило-Мефодіївського брацтва
в)український альманах, що вийшов у Будапешті в 1837р.
г)коллектив, який заснували  три товариші, що були учнями греко-католицької семінарії у Львові
19. Назва альманаху, який у 1837р. видала "Руська трійця"
а)"Русалка Бузька"
б)"Русалка Дніпрова"
в)"Русалка Дунайська"
г)"Русалка Дністрова"
20. Головна спрямованість діяльності "Руської трійці"
а)прагнення внести зміни в тогочасну літературу, науку, освіту-запровадити в ній уживання української народної мови
б)підготовка антиурядового повстання з метою здійснення соціальних змін
в)революційна агітація проти австрійської влади
г)тісна пов'язаність з церковними традиціями, консервативність поглядів,лояльність до влади
21. Українці під час революції 1848-1849 рр. створили:
а)Центральну раду народову
б)Головну руську раду
в)Галицько-руську матицю
г)Руський собор
22. Слов'янський з'їзд відбувся у
а)Відні
б)Львові
в)Чернівцях
г)Празі
23. О. Духнович та А. Добрянський це діячі національного руху
а)Галичини
б)Буковини
в)Закарпаття
г)Надніпрянської України
24. Холерні бунти були в:
А) Буковині, 1830 р.
Б) Закарпатті, 1830
В) Галичині, 1825
Г) Закарпатті, 1831



ВАРІАНТ №  3





Контроль знань
Тема: Західноукраїнські землі у складі Австрійської імперії наприкінці XVIII – у першій половині ХІХ ст.
3 варіант
1.      Прибрати зайве
Закарпаття, Буковина, Наддніпрянщина, Галичина
2.      Обрати правильну відповідь
До складу «Руської трійці» входили:
А) Я. Головацький
Б) М. Шашкевич
В) О. Духнович
Г) І. Вагилевич                                                  
3.       Обрати правильну відповідь
 «Зоря Галицька» - це…
А) періодичне видання
Б) назва газети
В) назва книги
Г) друкований орган ГРР                                 
4.      Дати визначення термінам:
Революція – це
Галицько-руська матиця – це
5.      Встановити хронологічну послідовність:
А) Проголошено першу австрійську конституцію про створення рейхстагу та обмеження влади імператора
Б) Відкриття Слов’янського з’їзду
В) Утворення Головної руської ради
Г) Закон про аграрну реформу, який ліквідував кріпацтво
6.      Визначте
Результати революції 1848 – 1849-х років для західноукраїнських земель (у С.Галичині, П.Буковині та Закарпатті)
7.      Робота з ілюстрацією: хто це
А) Іван Могильницький
Б) Іоаникій Базилович
В) Маркіян Шашкевич








8.     Заповнити таблицю (5б.)

Організація
Товариство галицьких греко-католицьких
священиків
Руська трійця
Головна Руська Рада
Дати



Місто



Керівники



Мета



Діяльність
































Комментариев нет:

Отправить комментарий